Podium Klassiek Eindhoven
Diamanda Dramm − viool

Kazerne, Eindhoven, 3 november 2019

Johann Sebastian Bach en Frans Ignaz von Biber komen samen in de luisterervaring die Diamanda Dramm ons voorschotelt. Alles klinkt bekend, maar is net anders. Het vult het eerste half uur van het programma. Ze brengt sprankeling aan en tegelijkertijd kleedt ze de muziek uit tot waar het om gaat om de emotie van de componist te vangen. In de overgangen waarvoor ze moet improviseren beïnvloeden de zaal en het publiek haar. Hierdoor klinkt elk concert anders. De volgende drie nummers zijn stukken van de onbekende nog levende componist en altviolist Garth Knox die op haar, zoals ze vertelt, zijn moderne kijk op vioolspel overbrengt. In die drie stukken tovert ze met haar onbreekbare, van carbon gemaakte strijkstok de meest ondenkbare klanken uit haar viool. De strijkstok is haar toverstok, zo lijkt het. Het een beetje sleetse begrip virtuositeit krijgt ineens weer betekenis als je haar hoort en ziet spelen. Als een ballerina beweegt ze mee met de muziek, ze bukt voor de lage en strekt zich voor de hoge noten en dat doet ze met een elegantie die de muziek ondersteunt. Tot slot speelt ze eigen composities. Het zijn liedjes waarin ze zichzelf begeleid op de viool als tokkelinstrument. Ze zingt ingehouden expressief en het klinkt mooi.
Dit is 'klassieke' muziek die ook de jongeren zal aanspreken. Het gedoe met mores valt meteen weg als Diamanda speelt.
Frank van de Loo