Podium Klassiek Eindhoven
Hexagon Ensemble

Kazerne, Eindhoven, 5 mei 2019

De bewerking die Kees Olthuis van de originele pianosuite van Modest Moessorgski's Schilderijen van een tentoonstelling uit 1874 maakte in opdracht van het Hexagon Ensemble, is een lust voor het oor. Het is alsof de 19e-eeuwse rokersvernis is weggepoetst en alle schilderijen een 21ste-eeuwse sprankeling hebben gekregen. De twee eraan voorafgaande muziekstukken Een avond in Georgië van Mikhail Ippolitov-Ivanov uit 1929 en Kwintet in Bes groot opus posth. uit 1876 van Nikolaj Rimski-Korsakov vallen daarbij in het niet. Het zijn twee mooie, in het Russische drieluik passende stukken die hun romantische sfeer hebben behouden en voortreffelijk door het Hexagon Ensemble worden uitgevoerd, maar in Olthuis' bewerking van Schilderijen van een tentoonstelling ontstaat iets nieuws: de musici worden schilders. De schilderijen ontstaan in hun handen, fluit en klarinet zijn de penselen, fagot is de tamponeerkwast, hoorn de blokkwast, hobo het paletmes en de piano zowel canvas als pointileerkwast en als ze samenspelen onstaat het tafereel, zestien keer opnieuw, voor elk schilderij van die tentoonstelling.
Frank van de Loo