Jan-Willem Rozenboom
Theatercollege Bach 2016/2017

Muziekgebouw Frits Philips, Eindhoven, 24 maart 2017

Jan-Willem Rozenboom is een naam om te onthouden. Zijn muziekwereld heeft twee gezichten: pop (hij is al twintig jaar de vaste pianist en componist van zanger Guus Meeuwis) en klassiek (in 2003 voltooide hij zijn conservatorium studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag). Geïnspireerd door de Goldbergvariaties van Bach, gespeeld door de Canadees Glenn Gold, besloot Rozenboom dezelfde uitdaging aan te gaan. Jaren had hij nodig om zich deze technisch moeilijke partituur eigen te maken.
Hij doorgrondde de structuur van dit magistrale stuk en gaat er voor de pauze uitgebreid op in. In zijn college laat hij fragmenten horen die laten zien hoe Bach componeerde, zoals herhalingen, verschuivingen en spiegelingen, en de invloed die de variaties hebben gehad op Bach's tijdgenoten, zoals Beethoven, en op eigentijdse componisten zoals hijzelf. Zo ontdekte hij jaren nadat hij Brabant voor Guus Meeuwis componeerde dat in de baslijn accoordenschema's duidelijk geïnspireerd waren op de Aria, het eerste deel van de Goldberg-variaties.
Na de pauze wordt het hele werk uit het hoofd uitgevoerd. Waar ik zit kan ik zijn handen zien en het is boeiend om die te volgen, hoe ze naar elkaar toe bewegen, hoe ze zich synchroon verplaatsen en hoe ze voor elkaar langs of over elkaar heen gaan.
Negentig minuten muziek vliegen zonder saai te worden voorbij. Het is een meesterklus die door Jan-Willem Rozenboom overtuigend geklaard wordt.
Frank van de Loo