Shinkichi Tajiri (1923-2009) − A long homecoming

Museum van Bommel van Dam, Venlo, 20 februari 2024

Na vele omzwervingen vond de Japans-Amerikaanse kunstenaar Shinkichi Tajiri zijn thuis in het Noord-Limburgse Kasteel Scheres. Ter gelegenheid van zijn 100e geboortedag belicht museum van Bommel van Dam deze belangrijke periode in zijn leven en werk. A long homecoming: een eeuw Shinkichi Tajiri geeft een indruk van het leven achter de kasteelmuren en leert je meer over de ontwikkeling van Tajiri’s bekende krijgers, knopen, torens en machines. De ruim vijftig gepresenteerde sculpturen, foto’s, grafieken, tekeningen en films komen deels uit de eigen collectie van het museum en deels uit bruiklenen. Daarnaast toont de expositie werken van kunstenaarsvrienden die Tajiri regelmatig ontving in Baarlo, zoals Karel Appel en Dorothy Iannone, en felgekleurde Hortisculpturen van zijn echtgenote – en beeldend kunstenaar – Ferdi.
Shinkichi Tajiri (1923-2009) vestigde zich in 1962 met zijn gezin in Kasteel Scheres in het Noord-Limburgse Baarlo. Voordat Tajiri in Baarlo neerstreek, had hij al behoorlijk wat meegemaakt. Tajiri werd geboren in Watts, Los Angeles (V.S.), in een Japans immigrantengezin. Op de dag van zijn achttiende verjaardag voerde Japan een bombardement uit op de Amerikaanse marinebasis Pearl Harbor in Hawaï. Drie jaar later vocht Tajiri in Italië in een Japans-Amerikaans regiment voor de bevrijding van Europa. Na de Tweede Wereldoorlog en na een korte werkperiode in de Verenigde Staten vertrok hij in 1948 naar Parijs waar hij als jonge beeldhouwer aansluiting vond bij de internationale CoBrA-groep. Enkele jaren later vestigde Tajiri zich met zijn gezin in Nederland. Eerst in Amsterdam en later in Baarlo. Kasteel Scheres bleek de ideale uitvalsbasis voor een kunstenaar die gedurende zijn carrière vanuit vele hoeken van de wereld opdrachten vergaarde. Toen in 2007 de vier Wachters op de Venlose Maasbrug geopend werden door toenmalig koningin Beatrix, was dat een moment van thuiskomen voor de kunstenaar. De erkenning van zijn bijzondere carrière was naast internationaal nu ook heel dicht bij huis. Het was tevens Tajiri’s laatste opdracht voor de openbare ruimte.

Bovenstaande informatie komt van de museum-website

Het is een aardige tentoonstelling, maar jammer dat de expositieruimte veel te klein is voor wat er allemaal lijkt ingepropt, de beelden van Tajiri hebben ruimte nodig die ze hier niet krijgen.
Frank van de Loo