Refik Anadol − Living Paintings: Nature

Kunsthal Rotterdam, 11 februari 2024

Door het gebruik van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, gegevensvisualisatie en algoritmen, schildert Refik Anadol (1985) als het ware met data. Met zijn kleurrijke, weelderige, digitale composities neemt hij je mee in de geavanceerde wereld van machines. De eerste twee afbeeldingen van de installatie Living Painting: Nature zijn dataschilderijen, morphing paintings. Het 2e plaatje is een matig gelukte poging om dit van het voorste paneel na te bootsen in een primitieve gif-afbeelding. De echte morphing gebeurt soepel. De overige afbeeldingen, van de installatie Living Painting: Immersive Room, zijn stills uit een driedimensionale, kinetische en architectonische ruimte. Je wordt erin omringd door een virtueel schouwspel, versterkt door licht en geluid. De audiovisuele elementen prikkelen je zintuigen, en geven je het gevoel aanwezig te zijn in een omgeving die in de realiteit eigenlijk niet bestaat.
De computer-nerd in mij geniet van deze artistieke onderdompelingen.
Frank van de Loo