Storioni Festival 2016 − Dromen en Demonen

Muziekgebouw Frits Philips, 22 en 30 januari 2016, Theater Speelhuis, 29 januari 2016

Van de 20 concerten in vijf Brabantse steden woonde ik er drie bij, twee in Eindhoven en een in Helmond.
Openingsconcert op vrijdag 22 januari 2016
Een greep uit de optredens:
Bij de Vioolsonate in g 'Duivelstriller' van Guiseppe Tartini voor viool, cello en clavecimbel daagt Szymon Krzeszowiec op zijn viool de duivel met zoveel kracht uit dat de klanken van het clavecimbel, mede door de krachtig gestreken cellopartij, nauwelijks waarneembaar zijn.
Het Sextet voor klarinet, hoorn, viool, altviool, cello & piano uit 2000 van Composer in Residence Krzysztof Penderecki begint met indringende puls op de pianobas die de andere instrumenten uitnodigt mee te doen. Schoorvoetend lukt dat en dan onstaat er een energiek eerste deel dat tot het laatst toe spannend blijft en mij aan het einde een Whow! ontlokt. In het ingetogener tweede deel spelen Hervé Joulain op hoorn en Lily Francis op altviool de hoofdrol. Ik mis in dit Larghetto een beetje de power van het eerste deel, maar word geraakt door het mooie slot. Na afloop wordt de componist uitbundig toegejuicht.
Het Pianokwintet in f uit 1879 van César Franck ontroert door de romantische verliefde sfeer.
Na afloop van het concert wordt het Storioni Trio gefeliciteerd met hun 20-jarig jubileum.
Storioni in Helmond op vrijdag 29 januari 2016
Dit concert heeft een vol programma. De vijf prachtige kamermuziekstukken komen in het kerktheater goed tot hun recht. Twee stukken wil ik eruitlichten.
Preludes van Claude Debussy, mooi vertolkt door de Fin Paavali Jumppanen;
Strijkkwintet in C, D956 uit 1828 van Franz Schubert dat kristalhelder en ingetogen gespeeld wordt door het Britse Doric Quartet, versterkt met de Canadese cellist Gary Hoffman.
Het is een mooie afsluiiting van deze geslaagde avond.
Storioni Nacht op zaterdag 30 januari 2016
Een vol programma met maar liefst 12 stukken laten het concert zo lang duren dat ik aan het einde van het eennalaatste stuk snel weg moet naar mijn laatste trein. Een paar stukken breng ik hier ter sprake.
De avond opent in een geheimzinnig verlicht theater met 'Tenebrae' het derde deel uit Hemelse Hel dat speciaal gecomponeerd is voor dit festival door Aart Strootman. Opvallend zijn de twee, uit het schilderij De Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch nagebouwde fantasie-instrumenten: de luitharp en de draailier, gebouwd en bespeeld door Aart Strootman en Marco Mlynek. Op de speelvloer wordt Bosch' schilderij geprojecteerd.
Het Doric Quartet speelt met overtuiging Strijkkwartet in Bes opus 1 nr 1 'La Chasse' uit 1762/64 van Joseph Haydn.
Verrassingen in het programma zijn de twee stukken van Olivier Messiaen. In het begin van het programma uit Quator pour la fin du temps uit 1941 het verstilde 'Louange à l'éternité de Jesus', gespeeld door Frank Peters op piano en Gary Hoffman op cello. Later op de avond speelt de Fin Paavali Jumppanen op piano een race tegen de klok met een duivelse hoeveelheid zeer snelle noten in 'Regard de l'Esprit de joie' uit Vingt regards sur l'enfent-Jésus uit 1944.
Het Storioni Trio speelt het soms onstuimige Pianotrio nr 2 in e opus 67 uit 1944 van Dmitri Sjostakovitsj met duidelijke dromen en demonen.
Le carnaval des animaux uit 1886 van Camille Saint-Saëns is mijn laatste stuk dat ik net niet kan afluisteren. Alle instrumentalisten spelen mee bij de optocht der dieren.
De Grande Finale moet ik helaas missen.
Weer is het de moeite waard geweest om naar het Storioni Festival te gaan. Het vakmanschap en de ongedwongen sfeer blijken aantrekkelijke hoofd-ingrediënten te zijn.
Frank van de Loo