Michael Wolf − Life in Cities

Fotomuseum Den Haag, 18 april 2018

Michael Wolf (München, 1954) houdt van verzamelen. Plastic speelgoed uit China, maar ook van het fotograferen van objecten binnen een bepaald thema: met een goed oog voor toevalligheden (Informal Solutions) legt hij de meest vreemde verzamelingen aan van zitplekken, schoonmaakatributen, voorraad-spullen, afval, enzovoorts. De massale hoogbouwflats in Hong Kong dagen hem op een andere manier uit. Met haarscherpe foto's maakt hij de anonimiteit voelbaar en het uniforme leven zichtbaar. Spannend vindt hij de toevallige ingrepen op gevels door airco's, communicatievoorzieningen en wasrekken en dergelijke. In Tokyo fotografeert hij metroreizigers die achter beslagen ruiten naar hun werk reizen. Hij doet dit een paar jaar en steeds op hetzelfde perron. Hij wacht daar als een jager op zijn prooi. Dit resulteert in Tokyo Compression, wellicht zijn beroemdste fotoserie waarin hij de onderwerpen privacy en voyeurisme tot in detail onderzoekt. In China raakt hij geobsedeerd door de speelgoedindustrie, de wereld van goedkoop speelgoed zoals poppen en autootjes en toeristische prullaria. In zijn 40m2 grote installatie 'The Real Toy Story' laat hij niet alleen de producten zien, maar krijgen we een inkijkje in het leven van de arbeiders in die fabrieken. Zo zien we een groepsfoto van mensen die een arm of been missen door een fabrieksongeluk, oververmoeide mensen die in de fabriek onder een tafel een dutje doen en nog meer beklemmende zaken.
De expositie laat een diepe indruk achter door de verhalen die de verschillende series vertellen en, niet in het minst, door de technische en artistieke kwaliteit van de foto's.

Frank van de Loo